onsdag 15 januari 2020

27/1 And then we danced


And then we danced, Sverige, Georgien, Frankrike, 2019. Regi: Levan Akin 105 min


Merab är dansare och sliter hårt för att nå sin dröm om en plats i det georgiska huvudkompaniet. Men hans tillvaro vänds upp och ner den karismatiske Irakli dyker upp. Nykomlingen väcker Merabs längtan och åtrå. Känslor som innebär att han riskerar att förlora allt han har kämpat för.

”I Georgien är det tre saker som anses vara hörnstenarna i deras tradition och nationella identitet: Kyrkan, den traditionella polyfoniska sången och den traditionella nationaldansen. Huvudpersonen som jag följer i den här filmen har samma namn som jag. Han heter Levan och är dansare. Jag brukade också dansa när jag var yngre och föreställde mig att i ett annan verklighet hade jag kunnat vara honom. Jag intervjuade många dansare och alla berättade historier om hur konservativ och hård den georgiska dansscenen var när det gällde kön. Så jag bestämde mig för att berätta historien i den här miljön. Den georgiska dansen fick representera det gamla och den gryende kärleken mellan de två dansarna fick representera det nya. Med den här filmen har jag verkligen gått tillbaka till mina rötter som filmskapare, jag arbetar organiskt, där skådespelarnas verkliga liv och de som pågår i Georgien just nu påverkar historien. Filmen utvecklas hela tiden och berättar historien om unga HBTQ-människor och deras kamp i vardagen, men också om hur situationen i Georgien ser ut på ett större plan. Det är en film som inte bara är intressant för att den ger en inblick i en del av världen inte så många känner till särskilt bra utan också är en gripande film om vikten av att vara fri.” – Levan Akin

Levan Akin (f. 1979) långfilmsdebuterade med Katinkas kalas (2011). Hans andra film Cirkeln (2015) var baserad på första delen i Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi. Däremellan hann han med att regissera avsnitt av TV-serierna Anno 1790 och Äkta människor. Hans tredje långfilm And then we danced premiärvisades på Cannes filmfestival. Just nu skriver han en TV-serie för SVT – Deg – som han också kommer att regissera. Premiären är planerad till våren 2021.

Se trailer:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar