onsdag 9 januari 2019

18/3 Shoplifters


Shoplifters 121 min 2018 Japan Hirokazu Kore-eda


Hirokazu Kore-edas kraftfulla Guldpalmenvinnare
Efter en av sina snattningsrundor tillsammans med sin son upptäcker Osamu en ensam flicka som står och fryser i kylan. De tar hand om henne och släpper in henne i sin familj. En familj som trots att de är fattiga och knappt har mat för dagen ser till att må bra tillsammans. Men en oväntad händelse avslöjar gömda hemligheter och sätter deras sammanhållning på hårda prov …

Jag såg på nyheterna om familjer som illegalt tog emot pensioner till föräldrar och det första jag tänkte på var taglinen: ”Bara brotten höll oss samman”. I Japan får brott som pensionsbedrägeri och föräldrar som tvingar sina barn att snatta väldigt hård kritik. Och självklart ska de här brottslingarna kritiseras, men jag undrar varför människor blir så arga över sådana små överträdelser när det finns kriminella som begår mycket värre brott utan att fördömas. Särskilt efter jordbävningarna 2011 så kände jag mig inte bekväm med att människor hela tiden upprepade att familjebanden är så viktiga. Så jag ville undersöka det genom att skildra en familj som binds samman genom att begå brott. Shoplifters kan påminna lite om Barnen som inte fanns eftersom den också undersöker den typ av ”straffade” familjer som vi regelbundet ser på nyheterna. Jag har inte menat att enbart skildra en fattig familj, eller de lägre sociala skikten. Jag vill hellre tro att familjen samlades i huset för att inte kollapsa där. Jag ville belysa en sådan familj från en annan vinkel.” - Hirokazu kore-eda
Hirokazu Kore-eda (f.1962) började sin filmiska bana med att göra dokumentärer för TV. 1995 långfilmsdebuterade han med Maborosi som prisades vid Venedigs filmfestival. Efter det har Kore-eda haft en stadig produktionstakt och med filmer som Efter livet, Barnen som inte fanns, Still Walking, Sådan far, sådan son, Systrarna och Efter Stormen räknas han till Japans främsta filmskapare. Som familjeskildrare med ett absolut gehör för mänskliga relationer är han en värdig arvtagare till den japanska mästaren i genren – Yasujiro Ozu.

Se trailer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar