tisdag 12 september 2017

23/10 Min pappa Toni Erdmann


Min pappa Toni Erdmann

162 min 2016 Tyskland Med Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn Regi Maren Ade


Perfekt tajming och varm, syrlig humor har gjort Min pappa Toni Erdmann till en av årets stora filmsnackisar.


Winfried bestämmer sig för att tina upp den frostiga relationen med dottern Ines genom att överraska henne med ett spontanbesök. Men Ines har fullt upp med att sy ihop ett komplext affärsprojekt, så att ta hand om sin skojfriske far är inte något hon prioriterar. Winfried är dock inte den som ger sig utan kamp utan infiltrerar dotterns liv i rollen som den excentriske livsstilscoachen Toni Erdmann. Ett beslut som får oanade följder ...
Maren Ade (f. 1976) fick sitt första internationella genombrott med sin andra långfilm Du & jag (2009) som vann Juryns pris och Silverbjörnen för bästa skådespelerska på Berlins filmfestival. År 2000 grundade hon produktionsbolaget Komplizen Film tillsammans med producenten Janine Jackowski och har under åren fram till Min pappa Toni Erdmann bland annat producerat Miguel Gomes filmer. Men så 2016 var det dags igen och den här gången blev det ett globalt internationellt genombrott. Min pappa Toni Erdmann var inte bara den första tyska film på åtta år som tävlade på Cannes filmfestival, den blev den stora sensationen på Rivieran och fick inom ett dygn distribution världen över. Min pappa Toni Erdmann belönades också med både kritikerpriset och cinifilernas Guldpalm vilket är det närmaste ett publikpris det går att komma i Cannes.
Distributionsbolaget TriArt tycker: Maren Ade har skapat en far/dotter-historia som spänner över ALLA sinnesstämningar och är något så ovanligt som helt oförutsägbar. Vad som helst kan hända, och gör det, utan att tappa varken trovärdighet eller mening. En av de senaste årens stora filmupplevelser.


Se trailer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar